I forhold til Danmark er der en stor forskel på uddannelsessystemet, fordi
man i Tyrkiet ikke altid kan vælge den uddannelse man gerne vil læse. Man
deltager i eksamener hvert år og får points i stedet for karakterer. Hvis ens
points er nok til at give adgang til den uddannelse man ønsker at læse til, kan
man tage den uddannelse, men hvis ikke pointsene er adgangsgivende til den
uddannelse man ønsker, kan man som alternativ vælge en andet uddannelse
tilsvarende pointsene, eller vælge at tage eksamenerne om til næste år, og
prøve sin chance igen.
I Tyrkiet er det lærerinderne der udfører det arbejde,
som pædagogerne varetager i Danmark. Her er lærerinderne ikke uddannet
pædagoger, men lærere.
Her på institutionen er der også en masse frivillige og studerende, som bedst muligt går ind og hjælper lærerinderne i hverdagen. De får den samme funktion som pædagogerne i Danmark.
Her på institutionen er der også en masse frivillige og studerende, som bedst muligt går ind og hjælper lærerinderne i hverdagen. De får den samme funktion som pædagogerne i Danmark.
I Institutionen handler det om at skabe en nær relation mellem barnet og
den voksne, så der skabes et rum, hvor der er plads til at lytte, dele
erfaringer og hjælpe barnet til at sætte ord på egne følelser. I den
anerkendende pædagogik møder man hvert barn med en udtalt respekt og accept af,
hvad barnet er og kan. Det, barnet magter her og nu, er helt tilstrækkeligt, og
barnet skal både forstå og mærke, at dette er en virkelig realitet og
udgangspunktet for den videreudvikling.
Når barnet på denne måde mødes af en udtalt anerkendelse af dem som
mennesker, skaber man de bedste betingelser for, at barnet kommer ind i en
positiv udvikling på alle måder. Og der kan man se, at barnet ikke blot
udvikler selvtillid, men også den langt vigtigere selvværdfølelse.
Da skolen og børnehaven er bundet sammen er det skole lederen som bestemmer
for børnehaven også. Lederen har lavet et års læseplan som lærerinderne har en plan/struktur over dagen, som de skal
gå efter. I læseplanen er der plan for hverdag med dagens dato, som de
skal benytte.
Læreinder laver altid først en model af de ting som de skal lave sammen med
børnene for at vise børnene og fortælle dem hvad det er de skal lave og hvad
det går ud på.
De ting børnene laver i institutionen bliver hængt op på gangen for at
forældrene kan se hvad deres børn har lavet den dag.
Der lægges meget vægt på, at børnene skal lære. Alle
børnene skal undervises i de samme ting. F.eks. som motorik, socialisering,
farver, tal osv. Hvis barnet ikke har lyst eller gider lave det, så er der
ingen vej udenom, for de skal lave det. Det er vigtigt for lærerinderne og
ledelsen, at børnene får denne læring, og at de sidder stille og modtager
undervisningen.
Der er mange af de pædagogiske træk, eller generelt
bare den måde de gør tingene på der har gjort indtryk på mig. Det, at det er så
anderledes fra, hvordan vi gør det i Danmark. Det har været en stor udfordring
fra starten af, og jeg er først lige begyndt at vende mig til deres
undervisningsmåde, hvilket jeg i øvrigt forholder mig undrende og nysgerrigt
til. Der er dog ikke ligeså meget fri leg, som vi bruger i Danmark.
En typisk dag:
KL. 9.00 | Drikkes
der mælk, mens der ses tegnefilm.
KL. 9.30 | Fri leg
begynder.
KL. 11.00 | Spises der
frokost, maden bliver lavet på institutionen.
KL. 11.30 | Begynder
aktiviteter og kreativiteter, klip, klistre, male m.m
KL. 13.00 | Øves der dans til
d. 23 april ( Kulturel tradition i Tyrkiet)
KL. 13.30 | Bliver der hvilet
lidt, ellers kommer børnene ud i det gode vejr.
KL. 14.00 | ER DAGEN SLUT –
TAK FOR I DAG (:
I Tyrkiet er det sådan i private børnehaver har
børnene fagundervisninger engelsk, drama/musik, matematik hvor det slet ikke er
tale om i Danmark. Normale børnehaver får de også lektier for som fx er 10
siders kopiark hvor de skal lærer at farve, nogle regnestyk, de skal skrive det
samme tal, bogstaver som der står.
Nogle gange kan jeg godt se børnene ikke rigtig vil
det, men mere lege med de legetøj der befinder i stuerne eller tegne og de
elsker at tegne (:
Men på den anden side er det godt at de i en
tidlig alder begynder med fagundervisninger som de ville have nem at bruge i
folkeskoler og ikke have det svært.
På institutionen synes jeg, at de gør noget for at ændre det nuværende
tidspunkt. Institutionen får mange frivillige og studerende ind hele tiden, som
også er med til at gøre indflydelse på stedet og metoderne. De er meget glade
for at stedet for en vestlig påvirkning. Men de holder dog stadig meget fat i
deres læringsmåder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar