Pædagogiske Projekt:
Mit pædagogiske
projekt hvor mit linjefag VNT (Værksted, natur og teknik) indgår.
Projektet går ud
på at give en oplevelse, udenfor institutionen til børnene, da jeg syns de ikke
oplever den friske natur. Samt at give dem en anden forståelse af naturen, end bare
at lege ude på legepladsen.
Det Pædagogiske
forløb går ud på at jeg med 5-10 børn, og en lærerinde skal en tur ud i naturen
ved havet og samle sten, musling, tørrer kraps m.v. Børnene får en viden om
naturen og de forskellige ting omkring havet hvor de selv er på banen, og ikke en
lærerinde eller en anden voksen.
De forskellige
ting samles, og derefter bliver børnene delt op i grupper og for en plakat hvor
de selv limer de forskellige ting vi har samlet på plakaten.
Forberedelse:
Da jeg ikke
kunne vælge de antal børn jeg ville have med i mit projekt skulle hele stuen
med og der var ca. 15 børn den dag, men ikke nok med det ville den anden stue
også med så vi var det dobbelt med 2 læreinder og jeg som studerende.
Jeg samlede alle
børnene i en stue og fortalte dem at vi skulle en tur ved havet og samle alle
de ting vi kunne finde i en pose. Og fortalte når vi går holder vi hinanden i
hånden to og to og går forsigtigt.
Projektet:
Vi tog alle sko
og tøj på og børnene lavede to rækker hvor vi så begyndte at gå til havet. Da
vi ankom til stedet efter 5 min, var børnene jo helt vilde da de så en stor
legeplads, og ville helt klart lege med det samme.
De fik lov til
at lege lidt, og derefter skulle vi jo til at samle nogle ting rundt omkring.
Men pludselig gik det galt og børnene farerede rundt og læreinderne syns det
var for farligt for børnene. For hvad nu hvis de faldt ned i vandet, hvad
skulle vi så gøre.
Jeg fik af vide
jeg skulle selv samle de ting der var brug for og klistre det på en plakat
sammen med børnene.
Jeg havde en
fridag hvor jeg så brugte den til at samle alle de ting jeg havde brug for, jeg
tog af sted sammen med min familie.
Jeg samlede 2
poser med sten, muslinger og tørrede kraps.
Dagen efter
lavede jeg 4 grupper hvor jeg delte bordene op. Jeg lagde plakaterne i midten
af hvert bord og pyntede med de ting jeg havde samlet til børnene rundt omkring
plakaten så der var lige meget ved alle bordene.
Børnene blev
delt op og satte sig, nogle af børnene var bange for tørrede kraps. De turde
ikke at rører ved dem da de troede de ville gøre dem noget selvom de var døde.
Jeg forklarede dem at de ikke gjorde noget fordi de jo var døde. Jeg tog nogle i hånden og viste dem de
faktisk var døde og ikke gjorde mig noget. På den måde var der nogle af børnene
der havde mod på at røre ved dem, men andre var stadig lidt bange for dem.
Derimod var de
andre børn vilde med det og ville helt klart i gang med det samme.
Der kom lim på
deres plakat og børnene begyndte i en fart at klistre tingene på, der var nærmest
en kamp mellem grupperne, hvem bliver først færdig.
Målgruppen:
Min målgruppe er
Børnehave børn hvor de alle sammen er 6 årige.
Børnene var
meget forskellige, nogle var meget koncentrerede og tålmodige og ikke i tvivl
om hvad der ville ske. Mens andre havde svært ved at fastholde koncentrationen
og havde svært ved at vente og ville bare i gang og gøre det færdigt hurtigst
muligst.
Der var nogle af
pigerne som var bange for at røre ved krapsene hvor jeg så viste dem at der slet
ikke var noget farligt ved at røre dem for de var jo døde. Jeg tog dem i hånden
og holdte krapsenes bene, arme og hoved hvor de så så at der slet ikke skete noget
ved at røre dem. Nogle af pigerne turde klistre dem på plakaten, hvor andre
stadig var bange og ikke var glade for at røre ved dem.
Evaluering:
Jeg er tilfreds
med resultatet, men hvis det havde været som jeg havde planlagt fra starten af,
hvor jeg sammen med børnene skulle samle alle de ting fra stranden, og hvor
børnene selv var med til det hele. Ville de ha fået en anden oplevelse og viden
om naturen, så havde jeg været mere tilfreds med mit forløb.
Projektet kom
ikke til at foregå på den måde som jeg havde planlagt, men der var stadig fokus
på de samme værdier, socialisering og forståelse for VNT.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar