Pædagogiske Projekt.


Pædagogiske Projekt:
Mit pædagogiske projekt hvor mit linjefag VNT (Værksted, natur og teknik) indgår.
Projektet går ud på at give en oplevelse, udenfor institutionen til børnene, da jeg syns de ikke oplever den friske natur. Samt at give dem en anden forståelse af naturen, end bare at lege ude på legepladsen.
Det Pædagogiske forløb går ud på at jeg med 5-10 børn, og en lærerinde skal en tur ud i naturen ved havet og samle sten, musling, tørrer kraps m.v. Børnene får en viden om naturen og de forskellige ting omkring havet hvor de selv er på banen, og ikke en lærerinde eller en anden voksen.
De forskellige ting samles, og derefter bliver børnene delt op i grupper og for en plakat hvor de selv limer de forskellige ting vi har samlet på plakaten.

Forberedelse:
Da jeg ikke kunne vælge de antal børn jeg ville have med i mit projekt skulle hele stuen med og der var ca. 15 børn den dag, men ikke nok med det ville den anden stue også med så vi var det dobbelt med 2 læreinder og jeg som studerende.
Jeg samlede alle børnene i en stue og fortalte dem at vi skulle en tur ved havet og samle alle de ting vi kunne finde i en pose. Og fortalte når vi går holder vi hinanden i hånden to og to og går forsigtigt.

Projektet:
Vi tog alle sko og tøj på og børnene lavede to rækker hvor vi så begyndte at gå til havet. Da vi ankom til stedet efter 5 min, var børnene jo helt vilde da de så en stor legeplads, og ville helt klart lege med det samme.
De fik lov til at lege lidt, og derefter skulle vi jo til at samle nogle ting rundt omkring. Men pludselig gik det galt og børnene farerede rundt og læreinderne syns det var for farligt for børnene. For hvad nu hvis de faldt ned i vandet, hvad skulle vi så gøre.
Jeg fik af vide jeg skulle selv samle de ting der var brug for og klistre det på en plakat sammen med børnene.
Jeg havde en fridag hvor jeg så brugte den til at samle alle de ting jeg havde brug for, jeg tog af sted sammen med min familie.
Jeg samlede 2 poser med sten, muslinger og tørrede kraps.
Dagen efter lavede jeg 4 grupper hvor jeg delte bordene op. Jeg lagde plakaterne i midten af hvert bord og pyntede med de ting jeg havde samlet til børnene rundt omkring plakaten så der var lige meget ved alle bordene.
Børnene blev delt op og satte sig, nogle af børnene var bange for tørrede kraps. De turde ikke at rører ved dem da de troede de ville gøre dem noget selvom de var døde. Jeg forklarede dem at de ikke gjorde noget fordi de jo var døde.  Jeg tog nogle i hånden og viste dem de faktisk var døde og ikke gjorde mig noget. På den måde var der nogle af børnene der havde mod på at røre ved dem, men andre var stadig lidt bange for dem.
Derimod var de andre børn vilde med det og ville helt klart i gang med det samme.
Der kom lim på deres plakat og børnene begyndte i en fart at klistre tingene på, der var nærmest en kamp mellem grupperne, hvem bliver først færdig.

Målgruppen:
Min målgruppe er Børnehave børn hvor de alle sammen er 6 årige.
Børnene var meget forskellige, nogle var meget koncentrerede og tålmodige og ikke i tvivl om hvad der ville ske. Mens andre havde svært ved at fastholde koncentrationen og havde svært ved at vente og ville bare i gang og gøre det færdigt hurtigst muligst.
Der var nogle af pigerne som var bange for at røre ved krapsene hvor jeg så viste dem at der slet ikke var noget farligt ved at røre dem for de var jo døde. Jeg tog dem i hånden og holdte krapsenes bene, arme og hoved hvor de så så at der slet ikke skete noget ved at røre dem. Nogle af pigerne turde klistre dem på plakaten, hvor andre stadig var bange og ikke var glade for at røre ved dem.

Evaluering:
Jeg er tilfreds med resultatet, men hvis det havde været som jeg havde planlagt fra starten af, hvor jeg sammen med børnene skulle samle alle de ting fra stranden, og hvor børnene selv var med til det hele. Ville de ha fået en anden oplevelse og viden om naturen, så havde jeg været mere tilfreds med mit forløb.
Projektet kom ikke til at foregå på den måde som jeg havde planlagt, men der var stadig fokus på de samme værdier, socialisering og forståelse for VNT.
Projektet rundede ud i at børnene selv klistrede de forskellige ting på en plakat hvor de var delt op i grupper som dagen efter blev hængt op i gangen så deres forældre kunne se det.

Det er sammen med børnene.












Jeg som er alene om at samle tingene.







Sammen med börnene om at faerdig göre projektet.

























Ingen kommentarer:

Send en kommentar